Sitemize üye olarak beğendiğiniz içerikleri favorilerinize ekleyebilir, kendi ürettiğiniz ya da internet üzerinde beğendiğiniz içerikleri sitemizin ziyaretçilerine içerik gönder seçeneği ile sunabilirsiniz.
Zaten bir üyeliğiniz mevcut mu ? Giriş yapın
Sitemize üye olarak beğendiğiniz içerikleri favorilerinize ekleyebilir, kendi ürettiğiniz ya da internet üzerinde beğendiğiniz içerikleri sitemizin ziyaretçilerine içerik gönder seçeneği ile sunabilirsiniz.
Üyelerimize Özel Tüm Opsiyonlardan Kayıt Olarak Faydalanabilirsiniz
Son araştırmalar, dijital indirmelere olan ilginin sınırlandırılmasını, plak satışlarının ise 16 yıldır devam ettiğini söylüyor. Artık sadece babalar ve hipsterlar için niş bir hobi olmaktan çıkan plaklar, ana akım müzikte büyük bir canlanma yaşıyor. Amerika Kayıt Endüstrisi Birliği’nin (RIAA) yıllık gelir raporuna göre, 1987’den bu yana ilk kez geçen yıl ABD’de plaklar CD’leri geride kaldığında 33 milyon CD satışına karşılık 41 milyon adet satılıyor.
Yayınlanan RIAA raporuna göre plak satışları son 16 yılda bir kez arttı ve şu anda tüm fiziksel müzik formatı gelirlerinin yüzde 71’ini oluşturuyor. Üretim büyüme marjları da küçük değil – fiziksel formatlar bir bütün olarak yüzde 4 artarak 2021 ve 2022 yılları arasında 1,7 milyar dolar kazançken, plak satışları tek başına 1,2 milyar harcamaya ulaştı. Bu bir önceki yıla göre satışlarda yüzde 17’lik bir hikâye yaşadığını gösteriyor. Buna karşılık, CD satışları 2022’de yüzde 18 oranında düştü.
RIAA plağının CD’yi geride bıraktığını iddia eden ilk kurum değil. Eğlence Perakendecileri Birliği (ERA) de bu yılın başında aynı dönüm noktası raporunu uygulamış, ancak yalnızca İngiltere’deki satış ortamına dayanmıştı. Plağa olan ilgi İngiltere ve ABD dışında da bulunuyor. Almanya, Japonya ve Güney Kore’de benzer satış hikayeleri rapor ediliyor.
Plağın yeniden canlanmasını sağlayan birkaç factor var. Çoğu kullanıcı, formatın dijitale karşılaştırması daha sıcak, daha otantik bir ses iddia ediyor (bazılarının bunun büyük ölçüde kapsamlı olduğunu iddia etse de). Nostalji de oyunun altın çağını yaşamış olanlar için bir rol oynuyor, ancak formatın somutluğunu ve sanat eserlerini öven genç nesiller de satışları artırıyor. Z kuşağı ve milenyum demografisine yönelik sınır 2022 yılında plak satışlarının önemli bir kısmı oluşturuldu. Luminate’in yıl sonu satış raporuna göre, Taylor Swift geçen yıl tek başına neredeyse 1,7 milyon plak satarak en çok satan sanatçı oldu. Burak, harry stilleri (719.000 satış) ve The Beatles‘ın (553.000 satış) toplamından daha fazla.
Plak etkileyici bir geri dönüş yapmış olsa da, müzikte akış servisleri hala üstünlüğünü koruyor. RIAA raporuna göre Spotify ve Apple Music gibi müzik yayın hizmetleri 2022 yılında toplam müzik gelirlerinin yüzde 84’ünü oluşturdu ve bir önceki karşılaştırma yüzde 7’lik bir diziyle 13,3 milyar dolar gibi rekor bir seviyeye ulaştı. Ancak bir dönem damga vuran dijital indirme satışları düşmeye devam ediyor. Format, 2021’de zaten yüzde 12 oranında düşmüşken, bu yıl yüzde 20 oranında düşerek 495 milyon dolar geriledi.
Yorum Yaz