Sitemize üye olarak beğendiğiniz içerikleri favorilerinize ekleyebilir, kendi ürettiğiniz ya da internet üzerinde beğendiğiniz içerikleri sitemizin ziyaretçilerine içerik gönder seçeneği ile sunabilirsiniz.
Zaten bir üyeliğiniz mevcut mu ? Giriş yapın
Sitemize üye olarak beğendiğiniz içerikleri favorilerinize ekleyebilir, kendi ürettiğiniz ya da internet üzerinde beğendiğiniz içerikleri sitemizin ziyaretçilerine içerik gönder seçeneği ile sunabilirsiniz.
Üyelerimize Özel Tüm Opsiyonlardan Kayıt Olarak Faydalanabilirsiniz
Otonom sürüş, çevresini algılayabilen ve herhangi bir insan müdahalesi olmadan hareket edebilen bir otomobil sürüş teknolojisidir.
ensonhaber.com
Otomobillerin sürücüden bağımsız olarak kendi başlarına hareket edebilme yeteneğini ifade eden “otonom” kelimesini son zamanlarda sıklıkla duymuş olabilirsiniz.
Başta Tesla ve Google olmak üzere birçok şirket, otonom sürüş adı verilen sürücüsüz teknolojiyi geliştirmek için büyük yatırımlar yapıyor.
Günümüzde piyasaya sürülen elektrikli otomobiller çeşitli seviyelerde otonom sürüşe sahiptir. Otomobil Mühendisleri Derneği’ne göre günümüzde otonom sürüş seviyeleri 0’dan 5’e kadar numaralandırılıyor.
Her seviyedeki otonom sürüşün neler yaptığına daha yakından bakalım.
Seviye 0 özerk
Bu seviye aslında araçta otonom sürüş teknolojisinin kullanılmadığı anlamına geliyor. Dolayısıyla hız, frenleme ve direksiyon kontrolü gibi faktörler tamamen sürücünün kontrolündedir.
Seviye 1 özerk
Seviye 1 otonomiyi kullanan araçlar genel olarak sürücüye yardımcı olan ancak ana unsurları yerine getirmeyen teknolojilerden oluşuyor.
Bu seviyede hızlanma, frenleme ve çevresel kontrol gibi unsurlar hâlâ sürücünün kontrolünde. Seviye 1 özerkliğine bir örnek, bir araca çok yaklaştığınızda otomatik frenlemedir.
Seviye 2 özerkliği
Seviye 2 otonom teknolojisinde ise sürücü müdahalesi giderek azalıyor. Bu seviyede araç, sürücüye direksiyon yönetimi ve hızlanma konusunda yardımcı oluyor.
Ancak sürücünün her zaman aracın kontrolünü ele almaya ve güvenlik açısından kritik eylemlerin ve çevre kontrolünün denetimini sürdürmeye hazır olması gerekir.
Seviye 3 özerklik
Aracın ortamının kendi kendine kontrolü, seviye 3 otonom sistemlerle başlar.
Hızlanma ve frenleme gibi görevler otomatik olarak yapılır. Ancak bu seviyede bile sürücünün direksiyon başında olması gerekiyor.
Seviye 4 özerkliği
Seviye 4 otonom teknolojisi; Direksiyon, frenleme, hızlanma/yavaşlama, araç ve yol takibi gibi tüm görevleri yerine getirebilmektedir.
Bu teknoloji; Ayrıca şerit değiştirme, dönüş yapma ve sinyal verme gibi karar gerektiren olaylara yanıt veren eylemleri de gerçekleştirir.
Ancak dinamik sürüş rotalarında (trafikten kaçınmak veya otoyola bağlanmak gibi) bu seviye belirleyici olamaz.
Seviye 5 özerkliği
Son teknoloji otonom sürüş sistemi olan 5. seviyede artık tüm kontroller araca ait olup, sürücü tamamen devre dışı bırakılabilmektedir.
Direksiyon, gaz ve fren pedallarıyla hızlanma, tüm kritik durumlar ve çevre kontrolü ve trafik sıkışıklığı gibi özel durumlar da dahil olmak üzere her şey otomatik olarak gerçekleşir.
Şu anda piyasada bulunan elektrikli otomobillerin hiçbiri seviye 5 otonom teknolojisini geliştiremese de Tesla, bunun üzerinde çalıştığını duyurdu.
Uzmanlara göre tam otonom araçların 2035 yılından önce pazara çıkması mümkün görünmüyor.
Yorum Yaz