e
sv

Yıllar sonra insanlar Go yapay zekasını yendi ama…

2016 yılında yaşanan ve yapay zekanın yükselişinde önemli bir adım olarak görülen bir zaferin yıllarının ardından, insan bir oyuncu sürpriz bir şekilde bu başarıyı elde ederek çevirerek, Go’da üst sıralarda yer alan bir yapay zeka sistemini net bir biçimde yenmeyi başardı.

En üst amatör sıralamasının bir seviye altında olan Amerikalı oyuncu Kellin Pelrine, daha önce bilinmeyen ve başka bir bilgisayar tarafından tespit edilmemiş bir kusurdan yararlanarak makineyi yendi. Ancak 15 maçın 14’ünü karşılaşmasında bilgisayarlardan destek aldı.

Daha önce bildirilmeyen zafer, San Francisco merkezli OpenAI tarafından uyandırılan ChatGPT sohbet botu dahil olmak üzere günümüzün yaygın olarak kullanılan AI dosyaları çoğu tarafından da sahibi, en iyi Go bilgisayar programlarındaki bir zayıflığı gösteriyor.

Git sahnesinde bir insanı tekrar tekrar zirveye taşıma taktikleri, yapay zeka yetenekleri zayıflıkları araştıran bir bilgisayar programı tarafından önerildi. Önerilen plan daha sonra Pelrine tarafından “acımasızca“gereksiz.

Programı tasarlayan Californialı araştırma şirketi FAR AI’nın CEO’su Adam GleaveBu sistemden yararlanma bizim için şaşırtıcı derecede kolaydıdiyor. Düşündüğün, bir insanın kullanabileceği bir “kör nokta” bulmak için en iyi Go-oynatma maliyetin biri olan KataGo’ya karşı 1 maçın fazla oyununu oynadığını da sözlerine ekledi.

Pelrine, yazılımın gösterdiği kazanma stratejisinin bir insan tarafından öğrenilmesinin zorlukları hakkında “umursanamayacak değil ancak aşırı zor da değil” dedi ve orta seviye bir oyuncu tarafından makineleri yenmek için kullanılabileceğini söyledi. Ayrıca bu yöntem başka bir en iyi Go sistemi olan leyla sıfır‘ya karşı kazanmak için de kullandı.

Bir bilgisayar tarafından yaygın taktiklerin kullanılması da olsa bu zafer, genellikle tüm masa oyunlarının en karmaşık olanı olarak kabul edilen oyun yapay zekanın insanlar üzerinde tartışılmaz bir şekilde ele alınmasından yedi yıl sonra geldi.

AlphaGo’nun büyük zaferi

Google’a ait araştırma şirketi Derin Düşünce tarafından üretilen bir sistem olan AlfaGo, 2016’da dünya Go şampiyonu Lee Sedol’u dörde bir yenmişti. Sedol, üç yıl sonra Go’dan emekli olması, “yenilenmeyecek bir varlık”Zararlı yapay zekanın yükselmesine bağlıydı. AlphaGo halka açık değil, ancak Pelrine’in galip geldiği sistemleri başarı açısından eşi olarak kabul ediliyor.

Bir Go oyununda, iki oyuncu 19×19 ızgarayla işaretlenmiş bir tahtaya dönüşümlü olarak siyah ve beyaz taşı yerleştirerek rakibinin taşlarını çevrelemeye ve en büyük alanı ele geçirmeye çalışır. Hamle sayısı ve kısıtlamasıyla ortaya çıkan çok sayıda kullanım, bir bilgisayarın elde edebileceği tüm hareketler değerlendirmesinin neredeyse imkansız olduğu (en aşırı işlemci gücüyle çok fazla zaman kullananlar) elde edilir.

Pelrine tarafından kullanılan taktikler, rakibinin kendi gruplarından birini çevrelemek için büyük bir taş “halkasını” bitişikteki doğru dizerken tahtanın diğer köşe hareketleriyle yapay zekanın dikkatini dağıtmayı odak. Pelrine, Go botunun, kuşatmanın neredeyse kalıcılığını bile sürdürdüğünü fark etmediğini söyledi ve bir insanın bu hareketinin farklı olması oldukça kolay olacağını diye ekledi.

Berkeley’deki California Üniversitesi’nde bilgisayar bilimi profesörü olan Stuart Russelen gelişmiş Go makinelerinden bazılarında birliğinin zayıflığının keşfedilmesinin, günümüzün en gelişmiş yapay zekasının temel yapısındaki derin öğrenmenin temel bir kusura işaret ettiğini söyledi.

Sistemler, yalnızca geçmişte maruz kaldıkları belirli bölümleri “anlayabilir” ve insanlara kolay gelen bir şekilde genelleme tahminleri. Russel, “Makinelere insanüstü zeka eğilimi atfetmekte çok aceleci davrandığımızı bir kez daha gösteriyordiyor.

  • Site İçi Yorumlar

Yorum yapabilmek için giriş yapmalısınız.